fredag 9 oktober 2009

Nu är det gjort!!

Idag har begravningen av min mormor varit. Efter mkt tvekan följde älste sonen 3½ år med oss dit. Han har under veckorna sedan hon dog haft MASSOR av frågor om allt från himlen till om maskarna äter upp en i jorden.
Efter samtal med begravningsbyrån och präst tyckte de att eftersom han har frågor och dessutom haft en nära kontakt med henne under sitt liv såå var det något som rekomenderades. Vi fick även en fin bok"farfar och lammet" där döden samt begravningen är illustrerad och flera frågor är besvarade utifrån ett barns perspektiv.
Begravningen var ett ljust avsked med fina rosa blommor, vit kista och med släkten i all enkelhet. Tårarna kom i strida strömmar men jag hade faktisk bävat för att det skulle kännas betydligt värre än vad det faktiskt gjorde. Tror min sorg är större hemmavid när vardagen pockar på. Det kan vara småfåglar i träden, bär i skogen, någon händelse med barnen som man skulle vilja berätta för henne om...men....men...
Mormor har dock världens sötaste lillasyster som närvarade på begravningen. En tvärhand hög och väldigt lik min mormor i sättet :-) D tycker själv att hon känner oss väl eftersom min mormor dagligen pratat i telefonen med sin syster och berättat det mesta hon varit med om eller hört.
E tog det hela med ro och frågade mkt. Åt lite godis och följde med fram till kistan för att lämna en ros. Han skötte sig mer än bra. Han fick även möjlighet att leka med mina kusiners barn då det fanns ett lekrum där minnesstunden hölls.
Då O skulle hämtas tyckte E livet var otroligt orättvist att O själv fått vara HELA dagen hos farfars medans han BARA fått vara på begravningen med oss. Såå nu är det han som är hos farfars och ska även få sova över i natt "lyckan är nu total"

Imorgon fyller O 2 år "stora killen" och släkten firar honom då. Barnkalas för några små kompisar blir det på söndagen. Har bakat lite under veckan.... men får ta och städa lite ikväll och imorgon för den har INTE direkt prioriterats....hmmm...

Hela nästa helg är det PYSSELTRÄFF i Övik..behöver jag säga att jag läääängtar massor :-)

Kram M

4 kommentarer:

  1. *Kramar om* Begravningar är jobbiga på många sätt men ett fint sätt att ta förväl.

    Tänk att O redan är 2!!! Hur gick det till? Jättegrattis (i förskott) till stora lilla killen.

    Vi ses nästa helg!
    Kram C

    SvaraRadera
  2. Känner med dig.. Men det brukar kännas lite bätter efter begravningen, det tycker jag är det värsta och särskilt om folk ska säga en massa vid kistan.... En jättekram till dig!! Nu får vi sikta in oss på träffen i Övik, längtar också massor, särskilt när jag var sjuk sist... Gruvar lite för packandet bara. Packar väl i sista stund som vanligt, vid tolv, ett på natten innan... Ha ett trevlig barnkalas!! Kramen

    SvaraRadera
  3. Har tänkt på er i dag. KRAM!

    SvaraRadera
  4. Stor kram till dig!! Grattis till O! Vi ses snart...

    SvaraRadera